Only for you

05:45 -Vaknar
06:15 -Kör till jobbet, frk på blåsingsborg
09:00 -Kör till nästa jobb. Receptionen på Kiviks Hotell
17:15  -Kör hemåt
17:35 -Hemma, byter om till ridkläder, kör till hästarna
17:50: -Hämtar Bertil o ger mig ut en runda
18:45 -Kör till Sylvia, träna Honey
20:00 - Tittar på idol och äter kvällsmat.

Morgondagen ser likadan ut förutom att från 19:00 är det skördefest.
Övermorgondagen börjar 05:45.... (de var den kvällens roliga tid...)
Nästa vecka vill jag inte ens tänka på.



Du håller mig uppe


Tjikker Likker Tjau Tjau

Så længe skuden kan gå
Så længe hjertet kan slå
Så længe solen den blinker på bølgerne blå
hvad er der så mer du vill nå
nej pröv en gang att forstå
att der er mange som aldrig ett lysglimt kan få...

o vem ha sagt du ska ta det forgivet
vad er der for dig kun af lykke i livet
ver gang en dag den efter stjernerne bliver tænt
så tænk på alle de dejlige ting som er hent


Nästa vecka flyttar Bertil & Mia till Honey i Onslunda!
Det har sina fördelar men även sina nackdelar

+Sylvia är min jobbkollega så vi går till viss del omlott varandra på jobbet
+ Så alltid nån hemma som har koll
+ Trivsamma häst kompisar
+Ridsällskap
+Sylvia blir medryttare på Bertil
- Okuperad hage (+men stor)
- Ingen Gylleboskog att rida i
- Blir några km mer att köra
- Kan inte gå till dom precis när jag vill.

dvs att jag kommer bara ha 3 hästar hemma på lösdriften iår.
Troja, Hasse och Röke (2-åring,inakordering)
Känns rätt bra då dom mest bara ska gå och vara hästar.
Visst Hasse ska ridas o Troja ska fortsätta jobbas/gå som handhäst/ridas-in men det
blir ca 3dagar/v dom ska få jobba.
Hmm undrar vad jag ska göra med all grovfoder jag kommer få över..
Betet hemma räcker så det blir över hela oktober ut samt det finns ganska
mycket i lösdriften med. Ajja, de alltid bra att ha för mycket än för lite!





Vi er dem de andre ikke må lege med

Tror jag ska anmäla mig till dressyrtävlingarna i Färs Härads. Behöver ha nått evenemang att sträva efter känner jag så ridningen blir lite mer intensifierad!
 Lokal Lc:2 & Lb:1 får det bli! Kan bli lite kul att komma ut igen o få lite bedömning på oss och hoppas att domaren ser ekipaget som helhet och inte tittat bara på rasen... vilket har hänt ganska ofta, tyvärr.

Red ett litet barbacka dressyrpass idag! Ganska många övergångar körde jag på för att få igenom halvhalterna och öka samlingen! Var riktigt fin i traven samt övergångarna skritt/trav, bakbenen sköt på och vi fick en bra takt direkt från början! Galoppfattningarna går inte att klaga på men avsaktningaran får jag jobba lite på då han gärna tappar bakbenen efter ett tag så lite mer samling och övergångar så
vi får det på plats!

Känslan av att rida barbacka och känna hur bakbenen kommer in under honom och ryggmusklerna höjs och kraften som kommer från honom är riktigt underbar, han har sån power!


Bonjour, med fransmän i köket!

 oj oj oj, jag har inte sett mina hästar på 3 dagar (tror jag) o det är så frustrerande.
Visst dom lever och mår bra och njuter nog av att få lite lugn o ro ifrån mig
Endast jobbat sen i torsdags morgon-kväll åkt hemifrån vid 6 och kommit hem vid 11-12. Jobb imorgon bitti/förm med o sen blir det lugnt fram till tis morgon!

Nästa vecka kommer Mia få flytta till Honey och får gå med henne i lösdrift under vintern. Tror dom kommer uppskatta och bli väldigt glada att få se varandra igen. För om det är nått dom 2 kan så är det att leka!


Hittade denna bilden från vår första Trec-tävling som Ulrika A har tagit
Helt grön i Trec och vi tog hem en 4:e plats!


Aldrig utan dig

Jag kan inte förklara,
Du kanske inte förstår,
Känslor kan vara stora,
även om handlingar små.
Till dig känner jag sådan storhet,
inget jag med gåvor kan visa.

Kärlek så djup,
så utan slut,
finns grävt inuti mig,
inuti mitt hjärta,
liksom stumt
skrikandes hemlighet.

Det är inte för intet
allt jag kan säga
är att jag älskar dig.


Struktur

Behöver/vill ha lite av det i mitt liv nu känner jag, framförallt om jag ska kunna bestämma mig för hur jag vill gör med dom erbjudande/frågor jag fått ställda till mig. Dels nytt jobb på gång med nya saker som måste läras samtidigt som jag fortfarande har det andra men dock med mindre timmar.
Fått ett troligen bra erbjudande i hästväg och ska prata med ägarna inom det närmsta om mer detaljerade saker men som det ser ut nu i livet när jag inte har koll på tider eller nått så vet jag inte om jag vågar tacka ja för jag hinner knappt med Bertil o Mia nu pga av allt som yr omkring... och så vill jag inte ha det.



Red idag, Bertil o med Mia som handhäst! Inte ridet/sett hästaran på hela helgen så
skönt att få komma till hagen o se dom gå o mumsa gräs o lyfta på huvudena o komma till mig när jag kallade! Dom skötte sig riktigt bra båda 2 som vanligt ialf. Dock behöver Bertil få sig lite mer dressyrinspirerade pass framöver då han e lite seg/lat för skänklen och ryggningen behöver tas upp för den är inte heller poppis märkte jag. Men han är mjuk som en fjäder och bär sig trevligt! Märks hur mycket nytta skog/natur gör för dom, knappt ridet nån dressyr och ändå går han som om han blev riden med lösgörande arbete dagligen 2 år. De kul!




Andra kurs dagen och idag är det bedömning...

dsc00680 (MMS)

Andra kurs dagen och idag är det bedömning av debut & lättklass tävling i Trec. Nu är det Ptv o Jag bedömer hoppning av häck!


Jahap då var man här för första gången.

dsc00679 (MMS)

Jahap då var man här för första gången.


Beger mig iväg till uppsala :) ska på en d...

dsc00678 (MMS)

Beger mig iväg till uppsala :) ska på en domarkurs i Trec över helgen. Dock nära jag inte kunde komma iväg då Sj.s hemsida dumade sig så kunde inte köpa biljett. Tur tradera finns och biljetten blev billigare osse!


Tuff Tuff

Dagarna bara svischar förbi, försöker få tiden och mig själv att räcka
till och det är med nöd o näppe det går.
Nått kul men ändå inte är att jag förmodligen har fått nytt jobb på Kiviks Hotell. Det ikke roliga är att dom behöver tillsätta 2 tjänster och cheferna (en för receptionen, en för restaurangen) vill båda ha mig samt halvt går bakom ryggen på varandra och försöker boka upp mig. Men men, löser väl sig tillslut!

Hösten har slagit till med storm och regn. Morgnarna bjuder på riktigt fina soluppgångar med färger som är helt underbara. Då njuter man verkligen av att man har tagit upp sig i 8:an och får se vad naturen bjuder på!



 Han komma ut ca 1h och rida iförrgår och igår. Idag blir det vila, ska köra upp till dom sen och pyssla lite men först ska jag ut till Honey och jobba med henne. Sitter in henne nu och hon sköter sig perfa! suttit 3 gånger och idag ger vi oss ut på en då och då sittpromenad runda i byn, skönt att slippa "paddocken"


Man har en fin utsikt över havet ifrån kiv...

dsc00677 (MMS)

Man har en fin utsikt över havet ifrån kiviks hotell. Förhoppningsvis får jag njuta av den lite mera!


Nära o bra!

Pay´jump 25/9 på Attusagård By

Lördag den 25/9 kl 11 Pay’n ride på Attusa gård.
Anmälan via mail till [email protected]. Avanmälan senast 2 dagar innan,
annars debiteras startavgift. Ange Ryttare, häst och höjd ni vill hoppa.
Från 40 cm-110 cm. 50:-/runda, alla kommer runt. Betalning på plats.
Startlista kommer inte ut, men lista på antal startande/höjd.
Inga priser kommer delas ut.
Begränsat antal starter denna gången, vid intresse kommer
pay’n ride anordnas 1 gång/mån.
Endast egen försäkring gäller.

för mer info gå in på www.attusagard.se


Köpa grisen i säcken?

Snart åker jag och syster till Ystad för att hämta 9 Mylerbett, jag har dock ingen aning om vilka modeller det är för jag har inte kunnat hitta modellnummerna som säljaren uppgav till mig. Men men, det är ialf rätt storlek på betten, 11.5 & 12.5 och priset för alla 9 bett är rena rövarpriset (Köp 2 få 7 typ) så det tackar jag inte nej till.
Så ska bli spännnde att se vilka bett det blir och att min bettsamling kommer växa ytterligare. Har en liten kärlek för bett, tycker dels många bett är vackra, speciellt dom som går över mot lite specialbett/korrigeringsbett men sen är det så oehört bra med att ha många för man utökar möjligheten till att verkligen hitta ett bett som passar hästen precis och som den kan trivas med! Eller om man behöver byta för en kortare tid pga av evt problem som dyker upp i munnen eller ridningen

Ska fixa bild på dom

Blev 1st 2-delat, 4st olika 3-delade, 1st kimbelwick, 2st korrigeringsbett, 1st 3-delat m port.

Supernöjd!


Grupptryck

Idag var det tävling i  eftermiddags i Kristianstad.
Skånes JUF distrikten tsm med Blekinge distrikt hade sitt Dm idag och då jag blev överpratad på en fest för 3v sen så kom jag till att lova att ställa upp i det så då får man hålla sitt ord. Lyckades ialf få med Anja och Fabi så vart inte ensam om att aldrig har tävlat i det innan!

Väl på plats var det bangenomgång med snälla domare som förklarade hur allt skulle gå till. Momenten i sig var färre men ganska lika Trec:en och mycket enklare, men 1 moment svårt och det var att man skulle rida genom flertalet portar bestående av 2 pinnar med 40cm bredd med bollar på toppen. Att rida genom dessa med en häst som har över 60cm bredd mellan hovarna är lika svårt som omöjligt i princip.
Sen att man aldrig tränat på det ökar svårigheten mer. O här hade jag roligt med Bertil för han skulle/ville absolut inte ge sig på att trava genom dessa, var mycket lättare att hoppa över eller gå sidanom! Annars gick det mesta helt ok, rygga, stå stilla uppsuttet, hoppa, gå över pressening, sitta av/på vid brygga etc. Slutade på en 6:e plats och vann inom SydSkånes distrikt så tydligen kvalade jag till Sm nästa år...  Sen var det bara jag o Anja som kom ifrån Sydskånes Distrikt så...


Utkast: Sept. 11, 2010

Gick upp fredag 05:30 för att börja jobba, nu är det lördag och klockan är 13:30 och har nu kommit hem från jobbet.
2 jobb har jag varit på och under ett par lediga timmar på eftermiddagen (igår) mellan jobbskiftet han jag umgås med hästarna och rida ut! Red Mia!!! Så härligt att komma upp på hennes rygg igen och hon blev glad att få komma ut. Vi njöt nog lika mycket båda 2 av att bara skritta på stubbåkrarna!

Sitter nu i soffan o tar det lugnt men kl 3 börjar aktiviteterna igen och jag lär inte hinna bli klar förräns ikväll. Har redan varit igång i 31h o det lär komma upp i 40. Sen är det jobb imorgon igen kl 06:30. Därefter till lunch ska jag iväg till Kristianstad med Bertil och tävla!


Ute på långritt i gyllebo. Längesen vi red...

dsc00676 (MMS)

Ute på långritt i gyllebo. Längesen vi red så pass långt så vi tar en liten paus o lyssnar på gässens tjatter!


Finding Neverland

Hur man än försöker minska på jobben så man kanske får
lite tid över till det man själv vill hinna med så lyckas jag inte.
Varför ska alla nästintill olönade "kompis" jobb dyka upp framför ens näsa?
Ist för att säga nej säger man ja i hopp om att man en dag kan få hjälp tilbaks.
Trots allt så går mycket ut på att ge o ta, och ger man inte så kan man inte ta/få nått tillbaka, Dock kan man ändå inte vara säker på att man får fast man ger, det är en förbaskad  känslig balansgång det där. Men man vill ju kunna lita/hoppas på att det kan löna sig tillslut. Lite tro, hopp & kärlek över det hela.

Lite Tingeling stöv över en, flyga iväg o få leva i barnassinets land,
en vacker dag kanske det inträffar?!

Imorgon blir det ännu en fullspäckad dag. Egentligen skulle jag varit ledig och är det från mitt oridnarie jobb. Dock är det snart slut så har fått se mig om efter annat. Så morgon och torsdag ska jag provjobba på
 ett ganska ok ställe så hoppas det är okej bakom kulisserna med.

Undrar sen hur vissa tänker, en kompis jobbar på ett hotell o säger till sin chefen att jag har fått mindre timmar så jag behöver och vill ha mer och finns tillhands om dom behöver hjälp. Visst han skulle ringa mig o kolla läget men än har jag inget hört. Får veta idag av kompisen att jag blivit uppsat på jobbschemat på vissa eftm/kvällar, men hur i helsikke kan han göra det när han inte har en aning om vad jag kan o inte kan för tider.. kanske han ringer imorgon.. tiden vill visa.

Godnatt



On the road, soon

Jag har fått mitt körkortstillstånd!!!

Hihi, snart kan jag börja köra denna bjässen men jag måste vänta
på papperna som säger att min handledare blir godkänd!



Får fortsätta plugga C-teorin sålänge men gud vad jag längar till att
 få sitta bakom ratten på denna pärlan!


Bloggen är inte morgonpigg

Mitt morgoninlägg som jag skrev 05:00 via mobilen har inte kommit in. Suck

15 timmar av dagen har redan gått o än är den inte slut, men
har hunnit få en del gjort.

Har jobbat
Bertil har besökt Bollerup Vet och fått sina tänder kollade/fixade.
Städat i garaget och lite i huset.
Staketet i lösdriften har kollats över o lite grenar som växt fram över
 sommaren har blivit bortsågade.
Har ett stycke kvar att fixa men där behövs även ny tråd så det får bli en annan dag.

Snart blir det lite mat o sen åker jag till hästarna igen o ger mig ut på en runda!




Läsvärt

                  

 

                    

Det är dessa böcker som jag mest tar till hjälp när jag behöver inspiration


Svammel

E verkligen helt slut och det blir strax att komma i sängs!
Dessa sista dagar har tagit all min energi känns det som, kan vara för man har
en förkylning som inte ger sig + att man jobbar heltid + börjat
med träningen/skötslen av "vinterhästarna".
Märks att hösten är på gång nu när områdets hästarna börjar stallas in.

Själv ska mina gå på betet sålänge det finns gräs. Än växer det fortfarande samt att jag har 2 hagar till som vilat i 2 månader och där har hunnit bli mycket mat igen så riktigt skönt att slippa börja stödfodra redan nu o spara in det hö:et! Ekonomiskt o bra!

Hela veckan har jag varit uppe sen 04:00, hjälper grannbonden med hans grisar o efts jag börjar vanliga jobbet 06.30 så får man snällt vara uppe innan solen går upp!



Idag fick Mia följa med mig o Bertil på en runda ut. Mina planer sprack med att hennes ingångsättning skulle vara klar tills nu då vi för 3v sen gick omkull igen i skogen och hon lyckades trilla rakt på en sten med framknäet så hon skar upp all hud, 3mm till och det hade gått hål på knäskålen/leden. Så hon har haft läkevila och nu börjar det bli så pass läkt att hon får komma igång igen!
Fattas bara att hovis ska komma ut o ge henne nya skor fram sen är hon redo!

Lilla Troja börjar göra framsteg med. Hon har tagit väldigt lång tid att komma till rätta med oss och flocken men i 3år har hon endast gått i samma hage/flock mitt ute i en skog utan civilasition så hon har inte kännt till annat. Men nu är hon trygg med oss och röstkommandona hyfsat befästa och hon börjar accepterar att man hoppar o fjantar sig kring henne. Bettet har hon fått pröva och accepterade detta fin fint!
Så nu ska longering införas på läroschemat o sen tar vi det som det kommer därifrån!

Imorgon är jag faktiskt ledig, dock tänkte jag om vädret är med på det att ändå komma upp till kl 4, fixa grisarna o sen ut till hästarna för att ta en morgontur med Bertil o Mia! Tror det kommer uppskattas av dom. Jag kommer ialf att njuta, bara jag pållarna o naturen när morgondimman ligger över åkrarna o solen börjar tränga sig fram genom nattmolnen!


Inget undgår dom

 



Telefonen ringe och ett grattis hördes, sen var det bestämt möte 
med Lollo Bark och sen kom hon och hälsade på mig o Bertil.

Spännande o se vad hon kan tänkas skriva, får se om
det kommer i tidningen imorgon bitti.


Svensk Mästare i TREC 2010

Helgen den 22-23/8 var jag o Bertil i Riddarhyttan o red SM

O VI VANN
Sidanom mig är det Young-Rider vinnaren Freja Eloff!



Hela tävlingen o mina ritter flöt på väldigt bra, nöjdast är jag över orienteringen.
Jag red inte fel mer än 100m en gång  och sen vid en sträcka mätte jag upp fel km distanser vilket gjorde jag kom in lite senare i en kontroll.
Men men vi slutade på en 5:e plats efter orienteringen och det är mitt bästa hittils!!



Dag 2

Efter att ha ridet Ma trodde jag inte att jag skulle få poäng då Bertil snubblade till 2ggr och då vart jag osäker på om han kom till att få ett travstegsantydan, vilket jag inte kände om han gjorde. Så var väldigt nervös innan resultaten kom upp för vi hade en mycket bra tid i galoppen(funktionärsviskning), skritten var han seg i så vågade inte be honom gå fortare för då hade det förmodligen blivit trav ist.
Poängen kom up o jag fick 38p, så förmodligen 30p för galopp & 8p i skritten.
Vann Ma med högst poäng och gick upp i ledning!

Sen dags för Ptv.
Mycket fin och rolig bansträcka på knappt 2km skulle vi ta oss genom!
Bertil pigg som attan så han gick med raketfart genom hela banan. Det mesta gick bra, själv skulle ja vilja ha haft lite mer flyt i vissa hinder men inga större missar gjorde jag.
Däremot rev vi låga grenar!! Det som är vår specialitet haha... Men denna gången hade dom gjort en kombination av låga grenar o efter 7m var det stopp för avsitnning och rygga för hand, I låga grenar som vi tog i galopp så efter halva skjuter bertil iväg och jag reser mig för tidigt för att hinna stanna vilket resulterade i 2 ribbor ner!
Men jag han precis få stopp på honom med typ 5cm till godo!
Resultatet kom upp 95p av 120p möjliga och vi vann detta momentet med.




  


 


RSS 2.0