Farlig vecka??

Kanske jag borde skippa ridningen denna veckan, men sen är det ju trots allt rätt bra att få det överstökad trots allt, kanske det dröjer ett tag til det är dags...

Började igår med att det kunnat bli ett självmordsförsök. Har faktiskt glömt att presentera min systers travare Fabylan, halvbrot till Bumbulis.
Fabylan är en väldigt energifull häst som det skriker travare om, har en vinnarskalle som ska vara först och ben som går i full fart när det tillåts.

Ilaf så har vi varit inne på ett tag att pröva köra honom igen men nja har inte riktigt vågat pga av hans hispighet o det har trots allt varit ca 2år sen han kördes sist.
Men igår så blev min hjärna knäpp, jag skulle köra honom nu..
Sagt o gjort, tog chansen selade på och gick en liten sväng medans jag höll sulkyn lös för att kolla honom så att allt var ok. Spände fast sulkyn o han stod blickstilla, han som inte annars kan stå i 3sek utan att få spratt i benen.
Jag kom upp i sulkyn o iväg bar det. Had problem i början då jag inte kunde ta förhållningar på honom pga av att vi faktiskt tog vårt körbett o satte tömmarn i andra ringen (av säkerhetskäl då han kan ta bettet) men det visades att det var för skarpt så det blev motsatt effekt. Men det fixade til sig o sen körde vi!
Kan bara säga att shit vad han han var rolig o fin att köra, lite svårt att svänga i början men sen kom han ihåg hur man gjorde!
Fabi tyckte även det var kul, ögon lyste mer än någonsin o han var riktigt glad! Så det kommer vi göra om.

----------------------------------------------------------

Idag blev det att smaka på marken. Bumbi har vilat i ca 1månad då han behövt det. Hanvar ute på i runda igår. Jag tog honom idag o skulle ta lite galopp på vårt vanliga galoppfält. Energi hade han till 100 o var överallt o ingenstans. Sen kom vi till en punkt där jag bad om höger galopp, han fattade vänster. Jag bröt av o bad om ny höger.. han fattar vänster o sen direkt byter till höger o bockar samtidigt som han tvärsvänger. Jag får all vikt i vänster stigbygel, sadlen glider o där var marken. Bumbi är ingen häst som stannar o väntar att man reser sig utan det är låtsas panik över att sadlen sitter snätt så att man har en anledning till att spring hem. Så lite av dagens motion har jag fått med 2km hemvandring.
O jo, stigbyglarna flög av längs vägen, jag har bara hittat en. Sjukt irriterande.

----------------

Sen ger man sig ut med göte i kvällskylan barbacka. Trimmar honom lite i dressyr på ett närliggande gräsfält! Han gick så fint o lyssnade bra. Är ett tag sen han fick ett riktigt dressyrpass så förväntade mig inte
att han skulle vara så fin!
Så på hemvägen sitter jag på långa tyglar o skrittar av då får ponnyskrället fnatt ger sig iväg i rejsergalopp. På en minde skogsväg med törnbuskar o snår o grenar överallt. O jag får inte stopp på honom förräns vi e 20m hemifrån. Så det var bara att vända tillbaks o skitta av på nytt på korta tyglar.

Så veckan kommer bli spännande efts den redan börjat såhär.


Kommentarer
Postat av: Lisette

förlåt! men gud vad jag skrattade när jag läste detta! xD hahaha kan nästan se de framför mig ^^ hoppas det fortsätter bärrte ;) kan jag komma och rida en dag månntro? behöver motionera lite ;) och saaaaknar att rida :)

2009-12-15 @ 00:35:05
URL: http://zettes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0