Vinterlands varande eller ikke varande?

Enligt väderprognosen (uppdateras kontinuerligen) http://www.klart.se/v%C3%A4der-simrishamn.html
för slutet av kommande vecka så verkar den lova lera, lera o åter lera för oss Österlenare.
Vi har dryga 30cm snö som troligen kommer smälta o marken är redan genomsur...kommer inte bli kul alls.
Varför får vi aldrig ha snö mer än i en vecka åt gången?. Nu när det ligger o e så fint o underbart. För min del får det gärna ligga i 1månad sen kan det få lov att smälta.

Ur träningsynpunkt är detta perfekt för hästarna, att komma ut o få skritta o pulsa genom orörd snö. Det är ett effektiv träningsätt, högre benluft, bakbensaktivitet så dom sänker huvud/hals o kommer upp med ryggen. Pulsen ökar då det självklart är tyngre än vanligt så musklerna får ta i o jobba = bygger effektivt upp mer av konditionen/styrkan.
Allt detta får man gratis medans man bara sitter på hästen med långa tyglar o benen hängandes!

 Själv rider man barbacka så håller man värmen om rumpan ialf o det bra balansträning o ger en stor mysfaktor, ialf för mig där jag sitter på mina lurviga rundryggade kallblod!


Bild från ridturen idag, underbart eller hur!




Usch, kändes så tomt i hagen när vi fyllde på nattfodret.
Ingen Bumbi stod där med sina fina djupa förståendes ögon o härliga uppsyn.
Världens trevligaste familj som har honom nu, han kommer trivas hos dom o ha det bra.
Resan upp till dom hade gått bra ialf.
 Men det helt otroligt hur han har fångat mitt hjärta sen han kom till mig. Han är bara utlånad men på lång tid så ja, det tungt i tomt men det livet tyvärr.

O 1 januari kommer det bli 1 häst mindre igen. Om allt går som det ska vilket jag fortfarande
 lever i ovisshet om så ska Robban hämtas av sin ägare.
På ett sätt vill jag gärna att han ska stanna, han är en trevlig häst som har en bra kapacitet som tävlingshäst o vi trivs tilsammans som ett ekipage. Än mer är att han på det sista året verkligen har fallit till ro i sitt eldiga huvud och är väldigt trevlig att hantrera ifrån marken vilket han inte rikgtigt varit innan.
Men att ha en foderhäst man tar hand om på bästa möjliga tänkbara sätt o sen hamnar i problem pga av ägaren inte sköter sitt ansvar som hästägare är ett rent helvete.


Kommentarer
Postat av: Carro

hej, vart det du som skrev till mig om ella elektra?

2009-12-20 @ 23:59:27
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Carro

Efter att ha kollat lite mer i din blogg insåg jag att det nog var du som kommentera om Elektra.

Men va kul att du är där ute. Haha, då var det du och din syrra som snodde våra jobb. ;P

Haha, jag och min kompis var där ute och sökte praktik, men då hade hon redan fått in er, och ni fick det eftersom vi inte har någon större hästerfarenhet. =P



Nä, jag känner inte Siv, har bara varit där ute tre gånger för att pyssla med hästarna.

Siv lova att hon skulle ringa om de behövde hjälp. Men vi ska nog ut där igen någon gång snart tror jag bara för att få pyssla med hästarna lite.

Siv sa något om att vi kanske skulle kunna få hänga med och rida någon gång och det vore toppen, men får ju se hur det blir med det.

Min kompis har alltid mycket att göra därför blir det inte att vi kan sticka ut där så ofta.

Du behöver ju inte berätta för Siv att jag har blogg. =P



Men åh, verkligen kul. Visste ju inte det när jag kommentera om bilderna. =)

2009-12-21 @ 00:17:07
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Ina Jacobsen

sv: Oh ja! Om bara snön ligger kvar nu vore de ju underbart att tolka tillsammans ! :D Men som du skirver så nalkas det regn... men vi får hålla tummarna och höras av tycker jag :)



Stort grattis till vinnsten hos Freja också! :D



Ha de gott

Kram

2009-12-21 @ 08:55:40
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: Carro

Sv: Haha, ja världen är liten.

Det är nog ganska lugnt, iallafall från min sida. Jag älskar hästar, men jag vet inte om jag skulle kunna jobba med dem stallsysslorna flera dar i veckan. Jag håller nog hästarna till min hobby. Plus att jag redan har ett litet jobb, så det var nog ändå tur att ni fick det. =P



Ja, Siv är jätte trevlig och vi får lov att komma och pyssla med hästarna när vi vill.

Vi ska som sagt sticka dit snart igen, bara lite tajt om tiden nu innan jul. =P

Men vi kan själva prata med Siv om det. Hon sa ju att vi skulle få lov att hänga med att rida en dag. Så då ses vi kanske. =)



Och det här med att du inte kände igen mig och inte kunde placera mig. Haha jag vet inte.

Vi har kanske stött på varandra nån gång, vem vet. =P

Nä, jag rider i Borrby nu men har bara ridit där några veckor, så då kan det ju inte va därifrån. Innan red jag i Ystad, om du vart något där.

Men annars vet jag inte. =P

2009-12-21 @ 12:49:43
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Carolin Rosman

En sak har jag lärt mej under mina år!! Lita aldrig på våderprognoserna xD dom visar till 99 procent fel!!

Bra blogg!!

2009-12-21 @ 15:02:21
URL: http://fotografrosman.webs.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0