Häst(krafter) för hela slanten

Oj, det inte mycke som hänt idag men en del trots allt, dock har tiden
 har verkligen gått snabbt.Uppstigning vid 6 för jag o
Mikaela (som sin häst på bete hos mig)
 bestämmde att vi skulle åka till stranden o ta en träningsrunda!
Kom iväg lite över 7, vädret bjöd på dis men ganska värmande luft så ganska så perfekt för en morgonritt! Stranden var helt underbar idag.
Sanden var ganska hård/fast idag efter all regn
o vattnet gick högt så perfekt för galopp vilket det blev en hel del av!
Hästarna hade kul, jag hade Bertil förstås o han var pigg o alert!

Sen begav jag mig iväg med min morsa till Löddeköpinge, för att kolla på en bil, En ford Explorer. Har aldrig varit i närheten av denna modellen men får säga att det är definintivt en bil jag kan tänka mig. Bra vägförhållande o mycket smidig att köra runt i trots dens storlek, bra med lastutrymme o får dra 2500kg vilket är ganska lagom!
Tyvärr blev det ingen affär för där fanns flertalet fel med den som säljaren ej
uppgav när jag ringde och han accepterade ej vårt bud (företag).
Så då får det vara, det kommer fler en dag.

Kl 1 kom vår hovlsagare, totalt 7 hästar skulle få nya fina fossingar!
Av mina var det Bertil, Mia, Hasse. Sen av dom andra beteshästarna var det Maja, Squeal, Oskar och Honey.
Bertil, Mia o Honey går i Onslunda så började med dom.

Mia har tyvärr fått en spricka i mitten av framhoven, den har varit där dom sista 2månaderna och den har inte velat sluta spricka, Är bara en halvytlig en men den sträcker sig hela vägen från kronranden till tån. Så jag beslutade tsm med hovis att vi sätter framskor på henne så inte sprickan rör sig lika mycket
o hoppas att det kan fungera när inte avlastningsverkningen vill göra det.
Var även inne i en ridsportaffär som ska läggas ner o där hittade jag ett medel som sägs vara kanonbra för sprickhovar, Mikaela (Squeals ägare)
har själv använt det och det har fungerat.
Sen hade dom även ett koncentrat hov-tillskot o eftersom de var nersatt
pris passade jag på- lika bra ju!
 
 j

Ialf, från att det knappt gick att lyfta fötterna på Mia för 8månader sen till att dom förrförra gångerna kunde man hålla benet uppe knappt 1minut/gång vid verkning till att idag kunna raspa och sko nästintill utan större bekymmer! Riktigt glad över att vår träning gett resultat och att hon litar på en mer o mer nu!

Vid 5 var dom 3 klara o resterande hemma är kvar. Vi hinner med 2 hästar o när vi börjar på den 3:dje ser vi hur tunga mörkgråa moln närmar sig, det börjar mullra o som pricken över i:et öppnar himmlen sig. Jag har ju inget stall hemma så vi stod ute men som tur är har vi ett bilgarage och det funkar minnsan som skoningsplats också!!

Det var dagen idag sitter framför tvn nu men det blir sängen alldeles strax faktiskt!



Kommentarer
Postat av: Madde

Hej hej =) Kul att det går bra medhästarna, trist att Mia fått en hovsprika, själv är man ganska van av alla fullblod som man haft... Dock så gör SKOR att de spricker upp ännu mer, borde din hovis veta? Jag föreslår att du plastar så den har en chans att dra ihop sig, men brukar oftast inte vara något fara... Kramis

2010-06-12 @ 10:38:00
URL: http://sun69shine.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0