Sele på G?

Det inte bara sadelbekymmer jag har med Göte, även selbekymmer.

Har länge letat efter en loksele där draglionorna fästes med selspänne i draglädret istället för i en ring som är det vanligaste. Sen verkar det inte som att det finns lokor i han storlek. Antingen är dom för långa eller för korta. O skulle dom om förmodan vara i rätt längd så är dom för breda/grova i bossorna.
För även om det inte syns så är han ganska nätt av sig.

Har även tittat på bröstor då lokor verka omöjliga att hitta. Men en loka är mer optimalt för honom då han inte har mycket plats för en brösta.

Sen igår ringde min hösilageleverantör om att han hade en bröstsele som kanske skulle passa. Han hade varit o hämtat en massa selar från nån i trakten. Det var en vanlig fast bröstsele så det var inte av intresse. Men han hade ju bagageutrymmet full av selar o delar så var ju tvungen att ta en titt!
O där i röran låg en liten nätt loksele med draglinespännen, draglinor och baksele
Jag bara, det där tar jag o prövar, Tack! sen åkte det in i min bil innan han han säga nått! 



Så den prövade jag idag på honom. Och den passade till 99%
Den behöver höjas en aningens mer i lokorna. Den sitter redan i sista hålet o fler kan inte göras men man kan lägga under en extra nackputa så den höjs och det funkar utmärkt. Sen såg jag idag att det ena draglädret har spruckit, så det behöver bytas. Sen ska däckelfästena på draglädret tas bort så draglädret ligger fritt. Tids framöver ska jag byta ut däcklen till en riktig silettdäckel.
När allt det är fixat så har jag den optimala selen!


Kommentarer
Postat av: Isabelle

sv: Tack så mycket! :) Vad är din häst för ras? :)

2010-03-17 @ 20:53:46
URL: http://carstensen.blogg.se/
Postat av: Isabelle

sv: Hur hög är bertil? Sjuukt söt ju :)

2010-03-17 @ 21:29:33
URL: http://carstensen.blogg.se/
Postat av: Isabelle

sv: Jaa, jag är liksom så ovan så det är svårt att hålla reda på allting hela tiden, haha ;)



Han ser jättefin ut verkligen! :D

2010-03-18 @ 12:11:11
URL: http://carstensen.blogg.se/
Postat av: jenny

åh vilken fin fjordning! Vi har lyckats hitta en sele som passar våran ardenner på 175 så de borde inte vara omöjligt för dig att hitta en passande :)

2010-03-19 @ 18:52:55
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0