Hubertusjakten

  • Riktigt roligt 1:a halvan
  • ca runt 40 ekipage
  • Bra tempo fram till lunch
  • 20 galna ponnyungar/ponnyer som var överallt
  • Fanns även nån enstaka tokig häst
  • Överladdad Bertil som jag borde ha haft bett på
  • Vädergudarna lät oss vara torra o gav oss solsken
  • ok första halvan av ritten efter lunch

  • masterns omdöme för tempot/övergångar till högre tempo började brista då många längst bak i ledet aldrig han slutföra ex vägen i nerfösbacken innan halva ledet sätter iväg i full rejs så dom som befinner sig i backen för hästar som givetvi vill ge sig iväg och då börjar glida/tappa balansen pga underlaget

  •  kom fram till punkten där hoppningen började

  • Hopprundan i skogen var rent utt sagt förjävlig, livsfarlig och det fanns inget säkerhetstänk från mastern. I 100 knyck skulle det gå genom skogen med mjukt underlag efter all regn inkl 30cm löv som täckte marken. Slingan som var knappt synbar på vissa ställen med tät växtlighet och låga trädgrenar som även gick kors o tvärs med 90 graders svängar, nerförsbackar som var ganska branta o plötsligt mitt i allt kommer stockarna. Som tur är är Bertil kontrollerbar till viss del så lyckades få honom i lugnt tempo/trav på dom värsta ställena, och även ett par till som tyckte det var lite väl riskfyllt så vi slog oss tsm.
    Men det resulterade i att vi hamnade på efterkälken och det var inte mastern glad för, tur man inte är rädd för att säga ifrån och försvara sig o berätta vad man tyckte om situationen. Men folk lyssnar på de dom vill och mastern brydde sig inte och gav sig iväg igen i samma rasande tempo på sista delen.
  • Sen var resterande ritt i slutet innan upploppet inte särskilt roligt pga mer bristande ansvar.

    Bertil hade ialf roligt och jag kommer göra om det om jag får chansen. Men jag tänker inte följa med på hopprundan om omständigheterna är liknande som denna gången. Jag har tur att jag har en häst som är säker på foten i en skog och som har koll på sig själv och mig för den delen för vissa stunder kunde jag inte guida honom då jag fick ligga över halsen på honom pga grenar.






Kommentarer
Postat av: Kicki

Puss på honom! Vår "hubertusjakt" förra söndagen var betydligt lugnare, 9 ekipage (8 islänningar + Herrman)red en härlig skogstur med fika halvvägs och sedan lunch hemma hos Freja Eloff, mycket trivsamt!

Kram!

2010-11-09 @ 08:56:29
Postat av: Brusella

Var med och tävla om ett PFIFF schabrak på min blogg ! :D http://brusella.blogg.se/2010/november/vintertavling.html#comment

2010-11-09 @ 10:42:37
URL: http://brusella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0