Enkel lösning

Många har problem när man rider på hackamore att sidostyckena gärna åker fram och hamnar i ögonkanten på hästen och/eller skaver på kindbenen. Många försöker lösa detta genom att snurra käkremmen ett varv runt sidostyckena men blir kanppt nån effekt. En sporrem kan man också sätta under ganaschen och fästa i sidostyckena men remmen glider oftast ner och hamnar i kindgropen om man inte har en rem som fäst till käkremmen.. lite för knåpigt det hela. eller så hostar man upp en slant och köper sidostycken från dyon.

Men, här är "min" lösning på problemet. Använd en del av en pullarnosgrimma.

Du behöver: nackstycket, ringarna och den övre remmen som spänns under ganaschen.

(klipp bort remmen från ringarna som går över näsan)

Sätt på nackstycket som ett vanligt nackstycke och trä sidostyckena genom ringen. Justera ringarnas höjd så det passar hästen och spänn ganaschremmen så sitter allt på plats och det ser faktiskt inte så tokigt ut.


Bild kommer


Kommentarer
Postat av: Felicia - Stall Viggeby

Bra tips, jag rider med hackamore och mina nackstycken åker inte fram :) Fast jag har bara ett med korta skänklar, spelar det någon roll? :)

2011-07-23 @ 20:23:24
URL: http://stallviggeby.blogg.se/
Postat av: Amelie - stallviggeby.blogg.se

Vilket bra tips. Dock så funkar det bra för mig när jag använder hacket :)



Är det din häst i headern?

2011-07-24 @ 01:24:02
URL: http://stallviggeby.blogg.se/
Postat av: Tania Aalto

Bra tips :)

2012-01-23 @ 20:41:58
URL: http://stensholmen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0