Svar på fråga!

Anna om Tävlingsäsong -10:
Har en liten fråga, när tycker du att man är för stor för ponny? Vikt och längd sådär?

Sv: Man blir aldrig för stor för ponny! Sålänge...
Jag tycker inte jag det spelar så stor roll hur lång man är för att kunna rida ponny, men nått man får tänka på är att ju längre man är o ju mindre häst man rider på desto svårare är det att hålla sig själv i balans och svårare får ponnyn att hålla balansen. Är ganska påfrestande för en ponny att gå med en obalanserad ryttare.
Men sålänge man känner av att man är balanserad som ryttare och som ett ekipage så är det bara att rida! 


jag o Göte vintern-08
lång men Balanserad

Sen är ens längd ofta relaterat till vikten, brukar vara att ju längre man är desto mer väger man. En ponny är ofta väldigt stark och orkar bära mycket på ryggen, men det kräver att man har en välmusklad häst/ponny som jobbar korrekt, dvs rätt form för hästens/ponnyns ålder där den jobbar med bakbensaktivitet och höjd rygg för då klarar den av en ganska tung ryttare om ryttaren är välbalanserad i sig själv


Anja o Göte sommarn -09
Tung men Balanserad

 
Jag kan inte säga nån exakt längd o vikt gräns som man måste vara under för att kunna rida dom olika ponny-kategorierna utan
Man får granska sig själv med kritiska ögon, lyssna på hästen och
be andra att kolla och fråga vad dom tycker/anser. Tänk på hästen i förstahand!

Jag säger såhär:
En obalanserad/okunnig/lätt ryttare är "farligare" för ponnyn än en välbalanserad/kunnig/tung ryttare. 

Sen när det kommer till tävlingsridning är det som så att ekipaget ska se proportionerligt ut. Alla har sitt eget tycke om vad som är proportioneligt och det är något man får disskutera med sin tränare eller så kan man fråga en domar på nästkommande tävling om vad dom tycker!


Kommentarer
Postat av: Carro

Sv: Okej.Vi har alltid tagit med våra hundar ut som valpar. Och det är ändå ett tjugotal hundar vi pratar om och de har aldrig blivit rädda. Dock skottränas våra hundar också via jakten. Det kan ju hända att din hund på något sätt har extra känslig hörsel. Och jag säger inte att det skulle kunna funka på alla hundar, men jag vet att det är bättre än att sitta inne och "trösta" hunden.

2009-12-30 @ 20:10:19
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: GOTT NYTT ÅR! :D Nej shit, detta året har gått jättesnabbt! Hihi, det är mer ekonomiskt att kolla på ANDRAS raketer än att köpa själv... ;D

2009-12-30 @ 22:16:01
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Lollo

sv: Vi la upp de på bilden :) Imorgon ska vi bygga ihop kälken med skaklar/en släpa.. Så vi slipper alla linor, jag tror faktiskt inte att det är några problem. Han är så duktig min ponny! :)

2009-12-31 @ 21:21:26
URL: http://westerngirl.devote.se
Postat av: molle

haha det är hur underbart som helst!

Förresten!!!!

Hoppträning för Ulrika i borrby på söndag!!

2010-01-01 @ 19:10:34
URL: http://matildalancing.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0